Przejdź do głównej zawartości

1.1. Cel pracy, zakres, obszar i metody badań


Celem pracy jest przedstawienie funkcjonowania dwóch złożonych zjawisk turystyki, jakimi są geoturystyka i turystyka filmowa oraz odnalezienie ich wspólnych cech. Autor przyjął za zadanie wykazanie syntezy sztuki z geologią. Jego zamiarem jest udowodnienie, że sztuka filmowa chętnie wykorzystuje atrakcje geoturystyczne, jako plenery do zdjęć. W niniejszej pracy podjęto próbę przedstawienia wpływu filmu na atrakcyjność turystyczną regionów i miejscowości oraz ich szans rozwoju. Kolejnym celem jest ukazanie obecnej oferty turystyki filmowej po polskich atrakcjach geoturystycznych oraz przygotowanie propozycji nowego szlaku po wybranych obiektach geoturystycznych kraju o nazwie „Geologiczno-filmowy szlak turystyczny”.
Zakres przestrzenny pracy obejmuje teren Polski, jednocześnie podano także znaczące przykłady ze świata. Zakres czasowy uwzględnia historię kina i filmu, początki geoturystyki oraz ich współczesne dzieje, w szczególności koncentrując się na XXI wieku oraz perspektywach rozwoju w przyszłości.
Autor korzystał z polsko- i anglojęzycznej literatury ściśle związanej z tematyką filmową i geoturystyczną oraz z pozycji dotyczących sztuki. Pomocnym źródłem informacji były strony internetowe.
Praca ma zarówno charakter deskryptywny, jak i projektowy. Opisuje dorobek turystyki filmowej i atrakcje geoturystyczne, jednocześnie proponując nowe rozwiązanie praktyczne poprzez stworzenie turystycznego szlaku geologiczno-filmowego. Cele niniejszej pracy autor zamierza osiągnąć poprzez wykorzystanie następujących metod jakościowych:
1.      Metody obserwacji
2.      Metody wywiadu
3.      Analizy materiałów źródłowych