Przejdź do głównej zawartości

3. Turystyka kulturowa - problematyka terminologiczna


Turystyka to obecnie jedna z największych gałęzi gospodarki, od lat wybierana jako sposób spędzania czasu wolnego. Jednym z rodzajów takiej aktywności podróżniczej jest turystyka kulturowa. Związki pomiędzy kulturą a turystyką są bardzo silne i wzajemne. Twierdzi się, że kultura aktywizuje rozwój turystyki, będąc jej natchnieniem i inspiracją.Turystyka zaś chroni, wzbogaca i popularyzuje dobra kulturalne[1].
            Podstawowym pojęciem potrzebnym do zrozumienia i określenia treści turystyki kulturowej jest samo pojęcie kultury. Jego prawidłowe zdefiniowanie stanie się kryterium pozwalającym na umiejscowienie omawianej turystyki kulturowej w szerokim zjawisku społecznym, jakim jest turystyka[2].
Termin „kultura” ma wiele znaczeń i ulegał ewolucji na przełomie wieków. Trudno jednoznacznie wskazać na początki refleksji i badań nad kulturą, gdyż miały one miejsce bardzo często bez używania samego tego pojęcia[3]. W ostatnich latach nastąpiło znaczne rozszerzenie jego zakresu, co ma niemały wpływ na treść pojęcia turystyki kulturowej.
Kultura doczekała się w literaturze wielu definicji. Autorzy formułując je skupiali uwagę na poszczególnych aspektach kultury w zależności od stawianych celów badawczych czy reprezentowanej dyscypliny naukowej tj. filozofia kultury, antropologia kulturowa, historia kultury, etnografia, czy socjologia itp.[4]Jedni uznali kulturę za niezwykle szeroką kategorię, np. Robert Bierstedt w 1963 roku stwierdził, że „(…)kultura to wszystko to, co człowiek czyni, myśli i posiada jako członek społeczeństwa(…)[5]”. Inni badacze traktowali kulturę jedynie jako wycinek owej całości,w tym teatr, muzykę czy film, rozumiany dziś jako „kulturę wysoką”. Różnicewięc między poszczególnymi definicjami są niekiedy bardzo duże.
Nowoczesną definicję, wskakującą szerokie granice pojęcia, nieograniczające się jedynie do wytworów kultury wysokiej ujął J. Kozielecki (1988): „(…)kultura to system osiągnięć materialnych, technicznych, organizacyjnych, naukowych, artystycznych i moralnych, które zyskały uznanie społeczności i które kształtują osobowość człowieka oraz wpływają na jego losy(…)[6]” Przyjmując tę definicję, niemal każda ludzka działalność społeczna może zaliczać się do aktywności o charakterze kulturowym, a trwały jej skutek do kulturowego dziedzictwa.[7] Tak szerokie pojęcie kultury jest jednak obecnie powszechnie przyjęte, czego dowodzi definicja w dokładnie opracowanym naukowym słowniku współczesnej polszczyzny: „(…)to wszystko, co w zachowaniu się i wyposażeniu członków społeczeństw stanowi rezultat zbiorowej działalności: całokształt tak duchowego, jak i materialnego dorobku ludzkości, wytworzony w ogólnym rozwoju historycznym, gromadzony, utrwalany i wzbogacany(…)”[8] Tak rozumiana kultura stała się przedmiotem zainteresowań badaczy, nauczycieli, a także zwykłych ludzi, którzy w czasie wolnym podejmują podróże o charakterze poznawczym, zaliczając do tego poznawanie własnych i obcych kultur. Takie podróże tworzą zjawisko turystyki kulturowej[9].
Podobnie jak z pojęciem „kultury”, prezentowane przez znawców przedmiotu definicje turystyki kulturowej różnią się względem siebie, w zależności od przyjmowanego stanowiska wobec kultury czy sposobu poradzenia sobie z problemem kryterium wyodrębnienia turystyki kulturowej z całości turystyki[10]. 
Do początku lat osiemdziesiątych, a w Polsce nieco dłużej, turystykę kulturową rozumiano jako zwiedzanie tych obiektów i uczestnictwo w tych imprezach, które kojarzyły się z kulturą wysoką. Pojawiały się wtedy definicje turystyki „kulturalnej”. Stworzył taką Slavoj Medlik w1995 roku: (turystyka kulturalna) „(…)to turystyka o motywacji kulturalnej, taka jak wycieczki do miejsc wartości artystycznej i historycznej, wizyty w muzeach i galeriach, podróże, których celem jest uczestniczenie we spektaklach artystycznych i innych wydarzeniach kulturalnych(…)”[11]. Już wtedy definicja ta była niepełna w stosunku do sformułowań definicji kultury. Próbę stworzenia rozszerzonej, pełnej i współczesnej definicji turystyki już kulturowej podjęły późniejmiędzynarodowe organizacje turystyczne. Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji Turystyki i Rekreacji (Association for Tourism and Leisure Education - ATLAS) opisało to zjawisko jako „(…)wszelkie przemieszczenia się osób do specyficznych atrakcji kulturowych, takich jak obiekty dziedzictwa kulturowego, przejawy działalności artystycznej i kulturalnej, sztuki i dramatu, znajdujących się poza ich zwykłym miejscem zamieszkania(…)”[12]. Inni autorzy rozszerzają to pojęcie, kwalifikując w nie każdą aktywność kulturalną podczas podróży, co sprawia, że turystyka kulturalna staje się tutaj niemal identyczna z pojęciem kultury podróżowania[13]. Część próbuje sformułować dwojakie określenia tego zjawiska, w ujęciu wąskim i szerszym – uniwersalnym. W polskiej literaturze taką propozycję przedstawia Kowalczyk (2008). Traktując turystykę kulturową sensu stricto określa ją jako „(…)zespół zachowań turystów związanych z ich autentycznym zainteresowaniem dziedzictwem kulturowym (zabytkami, folklorem, miejscami związanymi z ważnymi wydarzeniami itp.) oraz z ich uczestnictwem w szeroko rozumianym współczesnym życiu kulturalnym(…)”[14], zaś w rozumieniu szerokim stwierdza, że „(…)turystykę kulturową sensu largo można definiować jako wszystkie formy zachowań turystów, gdyż leżące u ich podstaw potrzeby i preferencje zawsze wynikają z uwarunkowań o charakterze kulturowym (np. posiadanego przez turystę systemu wartości), niezależnie od tego czy zachowania te wynikają z zainteresowania turystów tzw. walorami kulturowymi, czy też innego rodzaju walorami turystycznymi (np. przyrodniczymi)...[15]” Tak szerokie rozumienie definicji nie zostanie jednak wykorzystane przez autora tej pracy do dalszych rozważań.
Twórca przyjmuje całościową definicję turystyki kulturowej zaproponowaną przez Mikos von Rohrscheidt tj. „(…)Nazwą turystyki kulturowej możemy określić te wszystkie grupowe lub indywidualne wyprawy o charakterze turystycznym, w których spotkanie uczestników podróży z obiektami, wydarzeniami i innymi walorami kultury wysokiej lub popularnej albo powiększenie ich wiedzy o organizowanym przez człowieka świecie otaczającym jest zasadniczą częścią programu podróży lub stanowi rozstrzygający argument dla indywidualnej decyzji o jej podjęciu lub wzięciu w niej udziału(…)[16]



[1]Gaworecki W., 2000. Turystyka. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
[2]Mikos von Rohrscheidt A., 2008.Turystyka kulturowa: fenomen, potencjał, perspektywy, GWSHM Milenium, Gniezno, s 17
[3] Sójka J. 2011. Kulturoznawstwo i jego źródła. Filo-Sofija, Poznań
[4]http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/kultura;3928887.html (dostęp 21.01.2016r.)
[5]Bierstedt R., 1963. The social order: An introduction to sociology (2d ed.). McGraw-Hill, New York.
[6] Kozielecki J., 1988. O człowieku wielowymiarowym. Eseje psychologiczne, Wydawnictwo PWN, Warszawa, s. 42
[7]Mikos v. Rohrscheidt A., 2008. Turystyka kulturowa – wokół definicji, Poznań.
[8] Zółkowska H. (red), 1998. Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny. Tom 18. Wydawnictwo Kurpisz, Poznań, s. 288
[9]Mikos von Rohrscheidt A., 2008.Turystyka kulturowa: fenomen, potencjał, perspektywy, GWSHM Milenium, Gniezno, s. 19
[10] Ibidem, s. 20
[11]Medlik S. 1995. Leksykon podróży, turystyki, hotelarstwa. PWN, Warszawa 
[12]European Association for Tourism and Leisure Education, 2006. [w] Tourism trends for Europe, European Travel Commision, September 2006, s. 5
[13]Mikos v. Rohrscheidt A., 2008. Turystyka kulturowa – wokół definicji. Poznań, s. 9
[14] Kowalczyk A., 2008, Współczesna turystyka kulturowa – między tradycją a nowoczesnością. [w:] A. Kowalczyk (red.) Turystyka Kulturowa (spojrzenie geograficzne), Uniwersytet Warszawski, Warszawa, s. 13
[15]Ibidem, s. 14.
[16]Mikos von Rohrscheidt A., 2008. Turystyka kulturowa: fenomen, potencjał, perspektywy, GWSHM Milenium, Gniezno, s 31