Przejdź do głównej zawartości

2.1. Miejsce geoturystyki w dziedzictwie kulturowym i miejsce geoart’u w geoturystyce.


Pełne wykorzystanie zasobów kulturowych obszaru recepcji stanowi podstawę rozwoju lokalnego. Wartości kulturowe i przyrodnicze mogą stać czasem w opozycji do ekonomicznych i społecznych racji pozytywnych zmian. Szczęśliwie, coraz częściej są one traktowane nie jako hamulec rozwoju, lecz jako potencjał[1].
Dziedzictwo kulturowe to podobnie jak sama kultura, złożone i wieloaspektowe pojęcie, trudne do jednoznacznego zdefiniowania. Przede wszystkim jest ono świadectwem tego, jak żyły kolejne pokolenia, ale także jest to krajobraz przez nie przekształcony.[2]Jak wspomniano, zakres oddziaływania geoturystyki obejmuje dziedzictwo kulturowe, nazywane czasami dziedzictwem geokulturowym. Przedmiotem badań w tym zakresie jest zarówno kultura niematerialna (dziedzictwo intelektualne), jak i kultura materialna (dziedzictwo materialne)[3].
Składniki kultury materialnej nie są trudne do zdefiniowania, bowiem stanowią obiekty łatwe do zlokalizowania czy opisania. Przedmiotem zainteresowań geoturystyki mogą być antropogeniczne formy rzeźby, czyli takie ukształtowanie powierzchni, które powstało na skutek działalności człowieka. Wyróżnia się formy antropogeniczne wypukłe – hałdy, nasypy, wały przeciwpowodziowe; formy wklęsłe – kamieniołomy, piaskownie, żwirownie, glinianki, wyrobiska górnicze (np. warpie) oraz niecki osiadania i leje zapadliskowe[4].
Wśród antropogenicznych form rzeźby terenu duże znaczenie dla geoturystyki mają kamieniołomy. Wydobywanie w nich surowców skalnych przyczynia się do powstawania licznych odsłonięć skał zarówno magmowych, metamorficznych, jak i sukcesji osadowych interesujących geoturystów.[5]Przykładami kamieniołomów, które stanowią atrakcję geoturystyczną są m.in. nieczynny kamieniołom porfirów „Orlej” na terenie rezerwatu Dolina Potoku Rudno (woj. małopolskie), pomnik przyrody Kamieniołom w Ostruszy na terenie Pogórza Ciężkowickiego (woj. małopolskie), gdzie odsłaniają się wychodnie piaskowców ciężkowickich wieku późnopaleoceńskiego–wczesnoeoceńskiego (powstałe ok. 48-58 mln lat temu) czy dwa nieczynne kamieniołomy zlokalizowane ponad Skałką Rogoźnicką - obiektem naukowym o międzynarodowym znaczeniu paleontologicznym i stratygraficznym, wpisanym na Listę UNESCO Światowego Dziedzictwa Geologicznego, który w przyszłości może być włączony w rezerwat[6]. Kolejny przykład tokrakowski kamieniołom Liban, który autor będzie szczegółowiej omawiał w dalszej części pracy. Kamieniołomy, stanowiące powierzchniową pozostałość eksploatacji są przykładem zabytku techniki, częścią kultury materialnej, a więc i dziedzictwa kulturowego.
Elementy kultury niematerialnej, nazywanej również dziedzictwem intelektualnym, to kategoria niezwykle szeroka, trudniejsza do udokumentowania czy zdefiniowania, gdyż obejmuje zachowania, umiejętności, folklor, tradycje, zjawiska itp. Dla dziedzictwa geokulturowego niezwykle ważna jest nauka i wiedza z zakresu geologii, zaliczana do kultury niematerialnej.
Należy wymienić tutaj także czerpanie inspiracji z przyrody w sztuce, jako nierozerwalne połączenie tej dziedziny z geologią. Relacje między geologią a sztuką, obejmującą malarstwo, literaturę, komiks, fotografię, rzeźbę, muzykę, teatr i film, są ze sobą ściśle połączone. Wielu artystów i przyrodników Renesansu poświęcało obszerne prace dotyczące studiów nad nauką o Ziemi. Byli to np. Konrad Gesner, Georgius Agricola czy Leonardo da Vinci[7]. Ostatni, uznawany za jednego z pionierów nauk o Ziemi[8] był wytrawnym obserwatorem natury, zafascynowanym geologią Alp. W swoich szkicach i obrazach prezentował nie tylko piękno natury, ale także szczegóły struktur formacji skalnych czy skamieniałości w nich osadzonych. Przykładem takich obrazów Leonarda da Vinci jest obraz pt. „Virgin of the Rocks”, którego jedna wersja znajduje się w National Gallery w Londynie, a druga w muzeum sztuki w Luwrze[9].
W czasach oświecenia po raz pierwszy zapisano też samo słowo geologia (ang. geology).Dokonał tego włoski przyrodnik Ulisse Aldrovandi w 1603 roku. Aldrovandi założył także muzeum[10], w którym prezentowano zarówno okazy geologiczne jak i zbiory sztuki, by te razem miały uczyć, inspirować i zachwycać. Przez kolejnych ponad 400 lat geologia stawała się coraz bardziej cenioną dyscypliną.W XIX wieku jej popularność spowodowała, że artyści, w tym malarze, uczestniczyli w ekspedycjach geologicznych z zamiarem lepszego poznania różnorodnych krajobrazów[11]. Potwierdza to, że wiedza geologiczna od wieków była wykorzystywana w sztuce.
Takie dzieła sztuki - literatury, muzyki czy sztuk wizualnych tj.ceramika,rysunek,malarstwo, rzeźba,grafika, design, rzemiosło, fotografia, wideo i architektura – które czerpiącswoją inspirację w przyrodzie przedstawiały geologię Ziemi stają się elementem nowo tworzącego się nurtu geoart’u, opisanego w dalszych podrozdziałach. Jeżeli geoart jest wystawiany w muzeach, parkach tematycznych, na wystawach oraz targach staje się on przedmiotem zainteresowań geoturystyki.


[1]Hepła-Liszowska K., 2013. Dziedzictwo kulturowe jako czynnik rozwoju lokalnego. Studia Oeconomica Posnaniensia vol. 1, no. 6 (255), Poznań.
[2]Duriasz-Bułhak, J., Połomski, K., Potok, A.(red.), 2011. Rzecz o dziedzictwie na wsi. Rady, przykłady, informacje. Fundacja Wspomagania Wsi, Warszawa.
[3] Miśkiewicz K., Doktor M., Słomka T., 2007. Naukowe podstawy geoturystyki – zarys problematyki, Geoturystyka 4 (11).
[4]Szypuła B., 2011. Analiza rzeźby antropogenicznej Wyżyny Śląskiej w świetle danych kartograficznych. [w:] Kształtowanie środowiska geograficznego i ochrona przyrody na obszarach uprzemysłowionych i zurbanizowanych 43: 89-98.
[5] Golonka J., Słomka T., 2012. Rozmieszczenie rezerwatów i pomników przyrody nieożywionej na tle budowy geologicznej Polski. [w:] Słomka T. (red), 2012. Katalog obiektów geoturystycznych w obrębie pomników i rezerwatów przyrody nieożywionej. AGH Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków.
[6] Słomka T. (red). 2012. Katalog obiektów geoturystycznych w obrębie pomników i rezerwatów przyrody nieożywionej. AGH Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków.
[7]Baucon A., 2009. Geology in art. An unorthodox path from visual arts to music.Tracemarker.com
[8]http://geologyinart.blogspot.pt/2009/12/first-issue-mercurial-role-of-geology.html, (dostęp 07.11.2015r.)
[9]Pizzorusso A., 1996. Leonardo’s Geology: The Authenticity of the Vigin of the Rocks. Leonardo Vol. 29, No. 3 (1996), s. 197-200.
[10]Bartorelli A., Levy P.,Carneiro C., 2015. Ulisse Aldrovandi: o criador do termo Geologia, Wyd. TerræDidatica.
[11] Scott A.C., 2000. Art and the Earth Sciences. W: Hancock P.L., Skinner B.J.(eds.), The Oxford Companion to the Earth, Oxford University Press: 38-43.