Przejdź do głównej zawartości

3.3. Turystyka filmowa na tle innych rodzajów turystyki


Według Zmyślonego (2001), „(…)potrzeby turystyczne związane ze sztuką filmową zaspokajane są przeważnie podczas wyjazdów, których cele nie mają bezpośredniego związku z filmem, lecz są tylko jednym z motywów podróży(…)”. Motywacje turystów podróżujących śladami filmu i kina mogą więc stanowić główny cel wyjazdu, ale nierzadko mają charakter posiłkowy w stosunku do innych motywów[1]. Tak łącząc różne motywy wyjazdu, stwierdza się, że turystyka filmowa może wchodzić w interakcję z różnymi rodzajami turystyki, nie tylko ze wspomnianą w poprzednim rozdziale turystyką literacką.
Przykład stanowić mogą wycieczki młodzieży szkolnej do studia filmowego bądź przemierzanie szlaków filmowych, jako połączenie z turystyką edukacyjną, zwaną też studialną. Ponadto odwiedzanie muzeów czy wytwórni filmowych, a także innych budowli, instytucji i pomników związanych i poświęconych sztuce filmowej[2] łączyć należy z turystyką krajoznawczą, określaną też poznawczą bądź dziedzictwa i związaną głównie z poznawaniem ojczystego kraju i jego wielorakich walorów[3].
Za turystykę aktywną, która wymaga szczególnego przygotowania, umiejętności oraz wykorzystania specjalistycznego sprzętu i doświadczenia, uważa się wiele form podróżowania, do których należą m.in. turystyka piesza, nizinna i górska, wodna, narciarska, rowerowa czy motorowa[4]. Często turyści filmowi podejmują się jednej z powyższych, by przeżyć przygodę podobną do tej, którą doświadczył ich ulubiony bohater filmowy, bądź podejmują się jej w celu dojścia, dojazdu do danego miejsca ukazywanego na ekranie kinowym czy telewizyjnym.
Podróżny podążający śladami filmów wojennych będą też za pewne korzystać z infrastruktury turystyki militarnej, takiej jak forty, koszary i garnizony, dawniej niszczejące, a obecnie stające się atrakcjami turystycznymi.
Jadąc do restauracji bądź innego miejsca, w którym jadali ulubieni bohaterowie filmowi, zamawiając typowe dla tego miejsca przysmaki i kuchnię regionalną, bierzemy udział także po części w turystyce kulinarnej, zwanej również gastronomiczną.
Na podobnej zasadzie można szukać połączeń niemal z każdą formą turystyki. Autor niniejszej pracy będzie skupiał się w dalszych rozdziałach na interakcji geoturystyki i turystyki filmowej.


[1] Zmyślony P., 2001. Wpływ sztuki filmowej na rozwój nowych produktów turystycznych w Polsce.Problemy Turystyki XXIV (1-2), 21-32, Warszawa.
[2]Ibidem.
[3] Różycki P., 2009. Zarys wiedzy o turystyce. Wyd. Proksenia, Kraków., s. 19.
[4] Ibidem, s. 20.