Przejdź do głównej zawartości

Wstęp


Turystyka i rozrywka to dwie znaczące gałęzie gospodarki wpływające na codzienne życie w XXI wieku. Przykładem, który je łączy jest turystyka filmowa, rozumiana jako podróże do plenerów filmowych i telewizyjnych, filmowych parków rozrywki i studiów. W pojęciu tym uwzględnić należy również wędrówki szlakami bohaterów filmowych czy śladami gwiazd filmu oraz ich dzieł (muzea, miejsca narodzin, życia, pracy, śmierci itp.).Obecnie zauważa się wysokie zróżnicowanie zainteresowań turystów, dlatego aby dotrzeć do konkretnego segmentu rynku podróżnych dostrzega się potrzebę coraz większej specjalizacji form turystyki. Ze względu na zainteresowanie autora geoturystyką, związaną z poznawaniem atrakcji geologicznych, oraz turystyką filmową, a więc dziedzinami znajdującymi się obecnie wśród sektorów turystycznych o wysokim wskaźniku wzrostu, w niniejszej pracy podjęto próbę odnalezienia powiązań między atrakcjami geoturystycznymi i turystyką filmową.
Temat ten zdaje się być śmiałym, pionierskim spojrzeniem na obie dziedziny.Istnieją studia traktujące pojęcia przyrody i kultury jako elementów płynnie przechodzących jeden w drugi, podobnie jak studia kojarzące sztukę i kartografię.Nie doszukano się jednak żadnych opracowań czy badań łączących zagadnienia stanowiące meritum niniejszej pracy w sposób bezpośredni.
Innowacyjny temat i wynikający z niego pomysł utworzenia w Polsce „Geologiczno-filmowego szlaku turystycznego”, zaprezentowanego w pracy wraz z przykładową, wzorcową tablicą informacyjną, zrodził się podczas podróży autora do obiektów geoturystycznych, także poza granicami Polski, a w szczególności w Stanach Zjednoczonych, których walor krajoznawczy podnosi fakt wykorzystania abiotycznych elementów przyrody przez ekipy filmowe do produkcji światowych hitów. Szlak ten, opisany w kolejnych rozdziałach, to propozycja produktu turystycznego składającego się z walorów geologicznych. Stworzenie takiego produktu uznaje się za podstawowy cel geoturystyki, którą tworzą zarówno odpowiednia interpretacja unikatowej budowy geologicznej oraz usługi turystyczne. Popularyzowanie geologii poprzez taką propozycję szlaku turystycznego spełnia więc główne zadanie geoturystyki.
W pracy, powstałej w znacznej części z pobudek poznawczych, poruszono tematy związane z geoturystyką, w szczególności z grupą treści dotyczących dziedzictwa (geo)kulturowego, m.in. podając przykłady znaczących artystów, którzy zafascynowani geologią czerpali z niej inspiracje w tworzonej sztuce, w tym w filmie. Przytoczono i omówiono także najważniejsze zagadnienia turystyki kulturowej, skupiając się na rozwoju zjawisk set‑jetting’u i turystyki filmowej. Przedstawiono wpływ filmu na atrakcyjność turystyczną regionu, w tym obszarów cennych geologicznie. Rozdziały piąty i szósty stanowią skuteczną próbę łączenia atrakcji geoturystycznych z turystyką filmową, popartą istotnymi przykładami z Polski i świata, które zostały wyselekcjonowane ze względu na ważność dla omawianego tematu.
Opracowanie to pozwala poznać problematykę atrakcji geoturystycznych i związane z nimi perspektywy turystyki filmowej, które bez niniejszej pracy nie byłyby łatwo zauważalne.