Turystyka i rozrywka to dwie znaczące gałęzie gospodarki wpływające na
codzienne życie w XXI wieku. Przykładem, który je łączy jest turystyka filmowa,
rozumiana jako podróże do plenerów filmowych i telewizyjnych, filmowych parków
rozrywki i studiów. W pojęciu tym uwzględnić należy również wędrówki szlakami
bohaterów filmowych czy śladami gwiazd filmu oraz ich dzieł (muzea, miejsca
narodzin, życia, pracy, śmierci itp.).Obecnie zauważa się wysokie zróżnicowanie
zainteresowań turystów, dlatego aby dotrzeć do konkretnego segmentu rynku
podróżnych dostrzega się potrzebę coraz większej specjalizacji form turystyki.
Ze względu na zainteresowanie autora geoturystyką, związaną z poznawaniem
atrakcji geologicznych, oraz turystyką filmową, a więc dziedzinami znajdującymi
się obecnie wśród sektorów turystycznych o wysokim wskaźniku wzrostu, w
niniejszej pracy podjęto próbę odnalezienia powiązań między atrakcjami
geoturystycznymi i turystyką filmową.
Temat ten zdaje się być śmiałym, pionierskim spojrzeniem na obie dziedziny.Istnieją
studia traktujące pojęcia przyrody i kultury jako elementów płynnie
przechodzących jeden w drugi, podobnie jak studia kojarzące sztukę i
kartografię.Nie doszukano się jednak żadnych opracowań czy badań łączących
zagadnienia stanowiące meritum niniejszej pracy w sposób bezpośredni.
Innowacyjny temat i wynikający z niego pomysł utworzenia w Polsce
„Geologiczno-filmowego szlaku turystycznego”, zaprezentowanego w pracy wraz z
przykładową, wzorcową tablicą informacyjną, zrodził się podczas podróży autora
do obiektów geoturystycznych, także poza granicami Polski, a w szczególności w
Stanach Zjednoczonych, których walor krajoznawczy podnosi fakt wykorzystania
abiotycznych elementów przyrody przez ekipy filmowe do produkcji światowych
hitów. Szlak ten, opisany w kolejnych rozdziałach, to propozycja produktu
turystycznego składającego się z walorów geologicznych. Stworzenie takiego
produktu uznaje się za podstawowy cel geoturystyki, którą tworzą zarówno
odpowiednia interpretacja unikatowej budowy geologicznej oraz usługi
turystyczne. Popularyzowanie geologii poprzez taką propozycję szlaku
turystycznego spełnia więc główne zadanie geoturystyki.
W pracy, powstałej w znacznej części z pobudek poznawczych, poruszono tematy
związane z geoturystyką, w szczególności z grupą treści dotyczących dziedzictwa
(geo)kulturowego, m.in. podając przykłady znaczących artystów, którzy
zafascynowani geologią czerpali z niej inspiracje w tworzonej sztuce, w tym w
filmie. Przytoczono i omówiono także najważniejsze zagadnienia turystyki
kulturowej, skupiając się na rozwoju zjawisk set‑jetting’u i turystyki filmowej.
Przedstawiono wpływ filmu na atrakcyjność turystyczną regionu, w tym obszarów
cennych geologicznie. Rozdziały piąty i szósty stanowią skuteczną próbę
łączenia atrakcji geoturystycznych z turystyką filmową,
popartą istotnymi przykładami z Polski i świata, które zostały wyselekcjonowane
ze względu na ważność dla omawianego tematu.
Opracowanie to pozwala poznać problematykę atrakcji geoturystycznych i związane
z nimi perspektywy turystyki filmowej, które bez niniejszej pracy nie
byłyby łatwo zauważalne.