Przejdź do głównej zawartości

7. Promocja regionów i miejscowości dzięki historii kina


Promocja, w powszechnym ujęciu, to jeden z czterech elementów grupy narzędzi oddziaływania na rynek, obok produktu, ceny i dystrybucji, określanych jako marketing-mix lub jako koncepcja „4P” – od pierwszych liter angielskich słów promotion, product, price, place, czasami poszerzana o kolejne elementy m.in. ludzi (people), otoczenie fizyczne (physical enviroment), procedury (procedures). Promocja obejmuje różne rodzaje czynności podejmowane przez przedsiębiorstwo by poinformować o cechach merytorycznych produktu i przekonać docelowych nabywców, aby go kupili[1]. Promocja jest nierozwalanie połączona z istnieniem produktu, najważniejszym elementem marketingu-mix, którym jest cokolwiek, co może znaleźć się na rynku, zostać nabyte, użyte lub skonsumowane, zaspokajając czyjąś potrzebę. Takim produktem może być dobro materialne, usługa, organizacja, idea, osoba czy miejsce – w tym miejscowość czy region, w których można nabyć dobra materialne lub usługi. Jeżeli taki produkt kupują turyści, w formie pakietu, pewnego zestawu lub oddzielnie (np. transport, zakwaterowanie)mamy do czynienia z produktem turystycznym. W szerszym znaczeniu produkt turystyczny to „(…)kompozycja  tego,  co  turyści  robią  oraz  walorów,  urządzeń  i  usług, z których  w  tym  celu  korzystają;  z  punktu  widzenia  turysty  produkt turystyczny  obejmuje  całość  przeżytego  doświadczenia   od   chwili opuszczenia domu do chwili powrotu(…)[2]
„(…)Specjaliści od marketingu twierdzą, że tradycyjne strategie promocji destynacji turystycznych są coraz mniej skuteczne. Trzeba poszukiwać nowych sposobów przyciągnięcia uwagi turystów, np. poprzez literaturę, kino, seriale telewizyjne(…).[3]” Proces promocji może więc wykorzystywać historię kina danego miejsca lub regionu do komunikowania się z rynkiem, w celu przekazania informacji charakteryzujących produkt, kształtowania potrzeby nabywców oraz pobudzenia i ukierunkowania popytu.


[1]Kotler, 1994. Marketing, Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Wyd. Gebethner & S-ka., Warszawa.
[2]Medlik S., 1995. Leksykon podróży, turystyki i hotelarstwa. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
[3]Kamel M., Piasta M., 2013. Turystyka filmowa – zmiany na rynku turystycznym w Polsce. Szkice Humanistyczne Tom XIII, Nr 4.