Promocja, w
powszechnym ujęciu, to jeden z czterech elementów grupy narzędzi oddziaływania
na rynek, obok produktu, ceny i dystrybucji, określanych jako marketing-mix lub
jako koncepcja „4P” – od pierwszych liter angielskich słów promotion, product,
price, place, czasami poszerzana o kolejne elementy m.in. ludzi (people),
otoczenie fizyczne (physical enviroment), procedury (procedures). Promocja
obejmuje różne rodzaje czynności podejmowane przez przedsiębiorstwo by
poinformować o cechach merytorycznych produktu i przekonać docelowych
nabywców, aby go kupili[1].
Promocja jest nierozwalanie połączona z istnieniem produktu,
najważniejszym elementem marketingu-mix, którym jest cokolwiek, co może znaleźć
się na rynku, zostać nabyte, użyte lub skonsumowane, zaspokajając czyjąś
potrzebę. Takim produktem może być dobro materialne, usługa, organizacja, idea,
osoba czy miejsce – w tym miejscowość czy region, w których można nabyć dobra
materialne lub usługi. Jeżeli taki produkt kupują turyści, w formie pakietu,
pewnego zestawu lub oddzielnie (np. transport, zakwaterowanie)mamy do
czynienia z produktem turystycznym. W szerszym znaczeniu produkt turystyczny to
„(…)kompozycja tego, co
turyści robią oraz
walorów, urządzeń i
usług, z których w tym celu korzystają;
z punktu widzenia
turysty produkt turystyczny obejmuje
całość przeżytego doświadczenia od
chwili opuszczenia domu do chwili powrotu(…)[2]”
„(…)Specjaliści od marketingu
twierdzą, że tradycyjne strategie promocji destynacji turystycznych są coraz
mniej skuteczne. Trzeba poszukiwać nowych sposobów przyciągnięcia uwagi
turystów, np. poprzez literaturę, kino, seriale telewizyjne(…).[3]”
Proces promocji może więc wykorzystywać historię kina danego miejsca lub
regionu do komunikowania się z rynkiem, w celu przekazania informacji
charakteryzujących produkt, kształtowania potrzeby nabywców oraz pobudzenia i
ukierunkowania popytu.
[1]Kotler,
1994. Marketing, Analiza, planowanie,
wdrażanie i kontrola. Wyd. Gebethner & S-ka., Warszawa.
[2]Medlik
S., 1995. Leksykon podróży, turystyki i
hotelarstwa. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
[3]Kamel
M., Piasta M., 2013. Turystyka filmowa – zmiany na rynku turystycznym w Polsce. Szkice Humanistyczne Tom XIII, Nr 4.