Przejdź do głównej zawartości

7.1. Kierunki rozwoju turystyki filmowej


Uważa się, że kultura jest nośnikiem kreatywności i innowacji, od których może zależeć rozwój turystyki. Tak daleko jak posunie się kreatywność w pozyskiwaniu nowych odbiorców turystyki, tak duży wzrost zainteresowania można szacować. Turystyka filmowa znajduje się obecnie wśród sektorów turystycznych o najwyższym wskaźniku wzrostu[1].
Widzowie w sposób mniej lub bardziej świadomy sugerują się obejrzanymi filmami przy wybieraniu destynacji turystycznej. Odwiedzanie filmowych miejsc cieszy się coraz większą popularnością także w Polsce, a wzrastające zainteresowanie tym tematem i wiążący się z tym potencjał promocyjny zaczynają dostrzegać polskie miasta. Przypuszcza się, że miasta i regiony będą coraz silniej zabiegać o to, by stać się „bohaterem” produkcji filmowej, czasemnawet poprzez wsparcie finansowe.
Miejsca te, podążając za krajami wykorzystującymi wartość plenerów filmowych tj. Wielka Brytania, Francja, Hiszpania czy Nowa Zelandia, zaczynają tworzyć serie atrakcji turystycznych wokół lokacji filmowych. Powoli, w stosunku do wymienionych krajów, przygotowywane są szlaki, książkowe przewodniki, usługi przewodnickie ze specjalną ofertą filmową itp. po obszarze naszego kraju. Przykładem są publikacje „Filmowy Przewodnik po Warszawie” (Sołtysiak G., 2007. Wyd. Muzeum Powstania Warszawskiego, Warszawa), „Filmowy spacerownik po Trójmieście” (Frycz-Hyży K., 2009. Wyd. Biblioteka „Gazety Wyborczej”, Gdańsk), „Przewodnik po filmowej Łodzi” (2010. Wyd. Centrum Inicjatywy na rzecz Rozwoju „Regio”, Łódź), „Spacerownik. Łódź filmowa” (Podolska J., Wiewiórski J., 2010. Wyd. Biblioteka „Gazety Wyborczej”, Łódź) czy kompleksowy, obszerny przewodnik „Polska na filmowo”(Szymański M., 2010. Wyd. MJ Media Szymański i Glapiak, Poznań), a także szlaki turystyczne „Szlak dziedzictwa filmowego Łodzi”, „Mazowsze na filmowo” i oferty wyjazdów (wycieczki i zielone szkoły, wyjazdy integracyjne dla firm z warsztatami filmowymi) jednodniowych lub dwudniowych: „1920 Bitwa Warszawska”, „Magiczne drzewo”, „Stara baśń”[2].Przykłady dotyczące atrakcji geoturystycznych opisano w kolejnych rozdziałach. Przewiduje się jednak szybszy rozwój w tworzeniu filmowych produktów turystycznych[3].
Obecnie turystyka filmowa w Polsce ma charakter elitarny, gdyż podróże takie odbywają jedynie osoby naprawdę zainteresowane konkretną produkcją. Możliwy jest jednak wzrost zainteresowania filmowymi atrakcjami do stopnia ocierającego się o turystykę masową, jak ma to miejsce w wielu światowych destynacjach.
Wysokie znaczenie turystyki filmowej w rozwoju regionów zauważyli specjaliści, którzy w 2013 roku zorganizowali w Krakowie konferencję pt. „Turystyka filmowa, czyli 150% filmu w regionie”. Poruszano tematy związane m.in. z budowaniem produktu turystycznego na podstawie produkcji filmowych, czyli city placement i set-jetting w kontekście podnoszenia atrakcyjności turystycznej regionów orazzwiązane z szansami i problemami praktycznego wykorzystania filmu do budowania wizerunku miejsc i regionów. Omawiano także przypadki ze świata: Nowa Zelandia i perspektywy turystyki filmowej, Wielka Brytania i doświadczenia brytyjskiego set-jettingu, Hiszpania i promocja Barcelony poprzez lokacje filmowe. Konferencję przygotował Krakow Film Comission w ramach projektu „Filmowa Małopolska”. Dobrym pomysłem byłoby odświeżenie tematu poprzez organizację kolejnych konferencjitego typu, najlepiej cyklicznych, które z pewnością przyczyniłyby się do rozwoju opisywanej formy turystyki.
Nieustanna walka o turystów doprowadziła do wysokiej specjalizacji konkretnych form turystyki. Obecnie wyszczególnia się turystykę filmową biograficzną, turystykę fikcji filmowej, set-jetting, jednak wraz z dynamicznie zmieniającą się rzeczywistością należy spodziewać się kolejnych specjalizacji. Autor niniejszej pracy zwraca szczególną uwagę na możliwość skupienia się nad atrakcjami geoturystycznymi w turystyce filmowej.


[1] Włodarczyk B., Krakowiak B. (red.), 2012. Kultura i turystyka. Wspólne korzenie. Wyd. Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź.
[2]http://www.polskanafilmowo.pl/articlesView,10,turystyka-i-edukacja-filmowa,PL (dostęp 21.02.2016r.)
[3]Kamel M., Piasta M., 2013. Turystyka filmowa – zmiany na rynku turystycznym w Polsce. Szkice Humanistyczne Tom XIII, Nr 4.