Uważa się, że kultura jest nośnikiem kreatywności i innowacji, od których
może zależeć rozwój turystyki. Tak daleko jak posunie się kreatywność w
pozyskiwaniu nowych odbiorców turystyki, tak duży wzrost zainteresowania można
szacować. Turystyka filmowa znajduje się obecnie wśród sektorów turystycznych o
najwyższym wskaźniku wzrostu[1].
Widzowie w sposób mniej lub bardziej świadomy sugerują się obejrzanymi
filmami przy wybieraniu destynacji turystycznej. Odwiedzanie filmowych miejsc
cieszy się coraz większą popularnością także w Polsce, a wzrastające
zainteresowanie tym tematem i wiążący się z tym potencjał promocyjny zaczynają
dostrzegać polskie miasta. Przypuszcza się, że miasta i regiony będą coraz
silniej zabiegać o to, by stać się „bohaterem” produkcji filmowej, czasemnawet poprzez
wsparcie finansowe.
Miejsca te, podążając za krajami wykorzystującymi wartość plenerów
filmowych tj. Wielka Brytania, Francja, Hiszpania czy Nowa Zelandia,
zaczynają tworzyć serie atrakcji turystycznych wokół lokacji filmowych. Powoli,
w stosunku do wymienionych krajów, przygotowywane są szlaki, książkowe
przewodniki, usługi przewodnickie ze specjalną ofertą filmową itp. po obszarze
naszego kraju. Przykładem są publikacje „Filmowy Przewodnik po Warszawie”
(Sołtysiak G., 2007. Wyd. Muzeum Powstania Warszawskiego, Warszawa), „Filmowy
spacerownik po Trójmieście” (Frycz-Hyży K., 2009. Wyd. Biblioteka „Gazety
Wyborczej”, Gdańsk), „Przewodnik po filmowej Łodzi” (2010. Wyd. Centrum
Inicjatywy na rzecz Rozwoju „Regio”, Łódź), „Spacerownik. Łódź filmowa”
(Podolska J., Wiewiórski J., 2010. Wyd. Biblioteka „Gazety Wyborczej”, Łódź)
czy kompleksowy, obszerny przewodnik „Polska na filmowo”(Szymański M., 2010.
Wyd. MJ Media Szymański i Glapiak, Poznań), a także szlaki turystyczne
„Szlak dziedzictwa filmowego Łodzi”, „Mazowsze na filmowo” i oferty
wyjazdów (wycieczki i zielone szkoły, wyjazdy integracyjne dla firm z
warsztatami filmowymi) jednodniowych lub dwudniowych: „1920 Bitwa Warszawska”,
„Magiczne drzewo”, „Stara baśń”[2].Przykłady
dotyczące atrakcji geoturystycznych opisano w kolejnych rozdziałach. Przewiduje
się jednak szybszy rozwój w tworzeniu filmowych produktów turystycznych[3].
Obecnie turystyka filmowa w Polsce ma charakter elitarny, gdyż podróże
takie odbywają jedynie osoby naprawdę zainteresowane konkretną produkcją.
Możliwy jest jednak wzrost zainteresowania filmowymi atrakcjami do stopnia
ocierającego się o turystykę masową, jak ma to miejsce w wielu światowych
destynacjach.
Wysokie znaczenie turystyki filmowej w rozwoju regionów zauważyli
specjaliści, którzy w 2013 roku zorganizowali w Krakowie konferencję pt.
„Turystyka filmowa, czyli 150% filmu w regionie”. Poruszano tematy związane
m.in. z budowaniem produktu turystycznego na podstawie produkcji filmowych,
czyli city placement i set-jetting w kontekście podnoszenia atrakcyjności
turystycznej regionów orazzwiązane z szansami i problemami praktycznego
wykorzystania filmu do budowania wizerunku miejsc i regionów. Omawiano
także przypadki ze świata: Nowa Zelandia i perspektywy turystyki filmowej,
Wielka Brytania i doświadczenia brytyjskiego set-jettingu, Hiszpania i promocja
Barcelony poprzez lokacje filmowe. Konferencję przygotował Krakow Film
Comission w ramach projektu „Filmowa Małopolska”. Dobrym pomysłem byłoby
odświeżenie tematu poprzez organizację kolejnych konferencjitego typu,
najlepiej cyklicznych, które z pewnością przyczyniłyby się do rozwoju
opisywanej formy turystyki.
Nieustanna walka o turystów doprowadziła do wysokiej
specjalizacji konkretnych form turystyki. Obecnie wyszczególnia się turystykę
filmową biograficzną, turystykę fikcji filmowej, set-jetting, jednak wraz z
dynamicznie zmieniającą się rzeczywistością należy spodziewać się kolejnych
specjalizacji. Autor niniejszej pracy zwraca szczególną uwagę na możliwość
skupienia się nad atrakcjami geoturystycznymi w turystyce filmowej.
[1]
Włodarczyk B., Krakowiak B. (red.), 2012.
Kultura i turystyka. Wspólne korzenie. Wyd. Regionalna Organizacja
Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź.
[2]http://www.polskanafilmowo.pl/articlesView,10,turystyka-i-edukacja-filmowa,PL
(dostęp 21.02.2016r.)
[3]Kamel
M., Piasta M., 2013. Turystyka filmowa – zmiany na rynku turystycznym w Polsce. Szkice Humanistyczne Tom XIII, Nr 4.