Przejdź do głównej zawartości

6.3. Charakterystyka uczestników zjawiska


Podobnie jak Różycki (2009)[1]wyróżnił formy turystyki, a następnie dwa typy turystów według kryterium podmiotowego jakim jest aspekt zaangażowania emocjonalnego, takMacionis (2009)[2] wykorzystała to kryterium podczas tworzenia klasyfikacji turystów filmowych. Zgodnie z jej podziałem możemy mówić o trzech głównych typach:ogólny turysta – ten, który nie jest zaangażowany w turystykę filmową, może posiadać wiedzę, że niektóre miejsca zostały przedstawione w filmie, ale nie wykazuje szczególnego zainteresowania; przypadkowy turysta filmowy – ten, który nie zamierzał odwiedzić konkretnej lokacji filmowej, jednak natknął się na nią podczas podróży i zdecydował się ją odwiedzić; świadomy turysta filmowy – ten, który podróżuje specjalnie by zobaczyć daną lokację przedstawioną na ekranie lub by odwiedzić plan filmowy.
            Turystów filmowych odwiedzających lokacje będące atrakcjami geoturystycznymi można podzielić w podobny sposób i wyróżnić dwa typy: przypadkowy turysta – ten, który odwiedzając lokację filmową dodatkowo pogłębił swoją wiedzę geologiczną dotyczącą miejscabez takiego zamierzenia; świadomy turysta – ten, który zainspirowany walorami geologicznymi danej lokacji przedstawionej w filmie zdecydował się odwiedzić miejsce i pogłębić swoją wiedzę geologiczną dotyczącą tej atrakcji.
            Analogicznie można wydzielić dwa typy geoturystów odwiedzających atrakcje geoturystyczne będące jednocześnie lokacją filmową: przypadkowy turysta – ten, który dopiero w trakcie podróży po atrakcji geoturystycznej poznał informacje dotyczące kręconych tam plenerów filmowych; świadomy turysta – ten, który jeszcze przed podróżą do atrakcji geoturystycznej posiadał i pogłębił wiedzę dotyczącą kręconych tam filmów, która mogła być także jedną z motywacji wyjazdu.
Powyższy podział przedstawiono w Tabeli 3.

           
Przypadkowy
Świadomy
Turysta filmowy
ten, który odwiedzając lokację filmową dodatkowo pogłębił swoją wiedzę geologiczną dotyczącą miejsca bez takiego zamierzenia
ten, który zainspirowany walorami geologicznymi danej lokacji przedstawionej w filmie zdecydował się odwiedzić miejsce i pogłębić swoją wiedzę geologiczną dotyczącą tej atrakcji
Geoturysta
ten, który dopiero w trakcie podróży po atrakcji geoturystycznej poznał informacje dotyczące kręconych tam plenerów filmowych
ten, który jeszcze przed podróżą do atrakcji geoturystycznej posiadał i pogłębił wiedzę dotyczącą kręconych tam filmów, która mogła być także jedną z motywacji wyjazdu

Tabela
3. Główne typy turystów uczestniczących w turystyce filmowej w atrakcjach geoturystycznych. Opracowanie własne.

            Jak wynika z badań Roesch (2009)[3], większość turystów filmowych to osoby posiadające dużą wiedzę o konkretnych destynacjach filmowych, korzystające głównie z internetu, przewodników turystycznych i przekazów słownych w celu jej uzyskania. Ich podróż do miejsc widzianych na ekranie to zazwyczaj jednorazowa przygoda. Płeć odwiedzających zależy głównie od rodzaju filmu. Można jednak wyszczególnić trzy grupy wiekowe turystów filmowych: „Gappies” (od ang. Gap year – roczna przerwa) – ci, którzy wzięli roczną przerwę przed, po lub w trakcie studiów, są w wieku około 20 lat, posiadają skromny budżet lecz mają dużo czasu; „Revivals” (od. ang. revival - odrodzenie) – ci, którzy często podróżują ze swoim partnerem lub dziećmi w celu zobaczenia danej lokacji filmowej, głównie w wieku 40-50 lat, mają mniej czasu, ale więcej pieniędzy niż „Gappies”; oraz „Initials” – ludzie w wieku 60 lat i starsi.
            Wyżej opisani turyści mogą mieć różne motywacje, najczęściej jednak kierują się wieloma w tym samym czasie, bez szczególnych preferencji, co do głównego motywatora. Twierdzi się, że niemożliwym stało się obecnie rozpoznanie, czy motywacją do odwiedzenia danej lokacji filmowej był sam fakt pleneru filmowego czy też otaczający dane miejsce krajobraz (w tym walor geoturystyczny) lub usługi dodatkowe.


[1] Różycki P., 2009. Zarys wiedzy o turystyce. Wyd. Proksenia, Kraków.
[2] Macionis N., 2004. Understanding the film-induced tourist. Harper Collins,Melbourne.
[3]Roesch S., 2009. The Experiences of Film Location Tourists. Wyd. Aspect of Tourism. Channel View Publications, WielkaBrytania.