Przejdź do głównej zawartości

5.3. Miejsce walorów geologicznych w filmie


Wyprawa do miejsc ciekawych krajobrazowo, wyjątkowych w skali świata, ważnych ze względu na historię Ziemi to od lat motyw, inspirujący twórców filmowych. Walory geologiczne danego regionu stanowić mogą swojego rodzaju „piękno” przyrody nieożywionej, które chętnie przedstawiane jest w produkcjach filmowych.
Andrzej Jakimowski, reżyser filmowy tłumaczy na łamach portalu polskanafilmowo.pl jak wybierane są plenery do produkcji: „(…)Dokumentacja do filmu wygląda tak, że chodzi się i ogląda różne miejsca i budynki, wybiera się interesujące obiekty i potem się je rozważa pod różnym kątem - na ile będą pasowały do koncepcji filmu, ale też czy technicznie spełniają określone wymogi. Dlatego bardzo często przy wybieraniu obiektów do sfilmowania uczestniczy także scenograf(…)[1]
            Walory geologiczne nie stanowią głównego motywu filmów czy seriali, będąc zazwyczaj jedynie tłem dla rozgrywających się wydarzeń. Często spełniają jednak pewną rolę, poza elementem estetycznym, mianowicie potęgują ukazywane w filmie emocje. Mogą więc współtworzyć charakter i wymowę filmu, istotnych wydarzeń czy głównego wątku filmu. Potężne góry, skaliste urwiska, wybuchy wulkanów czygejzerów, niekończące się wodospady, ciemne jaskinie i groty wzbudzają strach, niepewność, nadchodzące niebezpieczeństwo, ulotność chwili. Zaś meandrującerzeki,spokojne jeziora, niewielkie źródła, falisty krajobraz pagórów itp. przynoszą bohaterom filmowym wyciszenie, radość, poczucie stabilności. Specyfika topografii i pejzażu, zdominowany przez przyrodę nieożywioną krajobraz może więc pełnić funkcje dramaturgiczne.
            Taką rolę podkreśla w wywiadzie Tomasz Raczek, krytyk filmowy:„(…)Pejzaż [w filmie – przyp. autora] to dla mnie pewien znak symboliczny, który potrzebny jest do osiągnięcia określonego klimatu psychologicznego(…).”[2]. Wtóruje mu Jan Jakub Kolski, reżyser filmowy: „(…)Zamiast słowa ‘plener’, wolę określenie ‘tło’, chociaż najwłaściwszym byłoby zapewne słowo ‘miejsce’. Bo w istocie na scenie zdarzeń, w owym ‘miejscu’, ważniejsze jest to, co się dzieje między ludźmi niż to, w jakim otoczeniu rozgrywa się historia.(…)Zawsze punktem wyjścia jest człowiek a nie miejsce. Nie wiem, co by takiego musiało być w miejscu, żeby dla pokazania go wymyślać całą historię... W moich filmach zawsze pierwszy jest człowiek i to on promieniuje czymś, co wyznacza kierunki dalszej eksploracji(…)”[3]
            Widzowie potrafią jednak rozpoznać w filmie miejsca, które wcześniej widzieli i odwrotnie. Będąc w podróży, plenery szczególnie zapamiętane z filmu są w stanie wyróżnić z odwiedzanego krajobrazu.Dotyczy to głównie tych miejsc, które na ekranie stanowiły „magiczne miejsca” sprzyjające utrzymywaniu wewnętrznej harmonii, ładu, spokoju bohaterów (np. „magiczne skały”), miejsce ucieczki głównych postaci przed kłopotami, dotychczasowym życie itp. (np. górska przyroda nieożywiona) czy tło ważnych wydarzeń historycznych (np. prace niewolnicze w kamieniołomach).
Pomimo czasem długotrwających realizacji filmów w danym miejscu, walory geologiczne przedstawiane są na ekranie raczej powierzchownie, bez dokładnej znajomości terenu przez ekipę nagrywającą. Istnieją jednak wyjątki, jak opisany we wcześniejszych rozdziałach plener w Górach Stołowych, kiedy reżyser zlecił dokładne zbadanie okolicy w celu późniejszego odtworzenia specyfiki gór w studiu filmowym. Jakkolwiek nie byłyby przedstawiane obiekty geologiczne w filmie, każdy ich obraz na ekranie może prowadzić do zaintrygowania widza.
Walory geologiczne odpowiednio przedstawione w filmie – w sposób sprzyjający ich zapamiętaniu i późniejszemu rozpoznaniu – mogąprzyczynić się, poprzez zainteresowanie nimi widza, do pogłębieniajego wiedzy, stopniowo poszerzać jego ciekawość światem i przyrodą nieożywioną. Każdy zapamiętany obraz danej geoturystycznej atrakcji przyniesie pozytywne wrażenie podczas jego konfrontacji z rzeczywistością w przyszłej podróży.


[1]http://www.polskanafilmowo.pl/reviewsView,20,andrzej-jakimowski,PL (dostęp 05.05.2016r.)
[2]http://www.polskanafilmowo.pl/reviewsView,39,tomasz-raczek,PL (dostęp 17.03.2016r.)
[3]http://www.polskanafilmowo.pl/reviewsView,59,jan-jakub-kolski,PL (dostęp 17.03.2016r.)