Przejdź do głównej zawartości

3.1. Formy turystyki kulturowej


Turystykę kulturową można zakwalifikować do najprężniej rozwijających się współcześnie form turystyki, zarówno w Polsce jak i na świecie. Sektor z nią związany stale się powiększa i zgodnie z prognozami w Europie rośnie wraz z przeciętnym wykształceniem mieszkańców. Aby w pełni podtrzymywać jej wymiar kulturowy należy pielęgnować i zachowywać dziedzictwo kulturowe, będące przedmiotem zainteresowania turystycznego i zarazem źródłem prestiżu turystyki kulturowej, a w szczególności zachowywać jej wyspecjalizowane formy[1].
W związku z nieustannym rozwojem turystyki kulturowej trudne staje się dokonanie jednoznacznego jej podziału na formy. Buczkowska (2008)[2] zaproponowała następujący podział przy uwzględnieniu elementów pierwszorzędnych tworzących turystykę kulturową (odnoszących się do historii oraz wytworów kultury z przeszłości lub odnoszących się do teraźniejszych wytworów kultury oraz życia ludzi) oraz elementów drugorzędnych (styl życia czy wytwory kreatywne), a także różnorodności aspektów istniejących form i wielości jej obszarów recepcyjnych:

Turystyka dziedzictwa kulturowego
·        Turystyka chronionego dziedzictwa (obejmująca zabytki nieruchome i ruchome), w tym:
o   Turystyka archeologiczna/archeoturystyka
o   Turystyka do obiektów i miejsc zabytkowych
o   Turystyka muzealna/muzealnicza
o   Tanatoturystyka i turystyka sepulkralna
·        Turystyka historyczna
·        Turystyka etnograficzna
·        Turystyka „małych ojczyzn”
·        Turystyka sentymentalna/nostalgiczna/powrotów „do źródeł lub korzeni”, w tym: turystyka diaspor: polonijna, żydowska itp.
Turystyka kultury współczesnej
·        Turystyka imprez i wydarzeń kulturalnych/turystyka eventowa
·        Turystyka związana ze współczesnymi sztukami plastycznymi: malarstwem, rzeźbą, rzemiosłem artystycznym, fotografią, grafiką itp.
·        Turystyka do obiektów architektury współczesnej
·        Turystyka do parków tematycznych
·        Turystyka clubbingowa (w pewnym zakresie)
Turystyka dziedzictwa kulturowego i kultury współczesnej:
·         Miejska
·         Pielgrzymkowa/pątnicza oraz religijna
·         Etniczna/etnoturystyka
·         Regionalna i lokalna do wsi (turystyka kultury ludowej) oraz małych miast
·         Biograficzna
·         Literacka
·         Historyzująca/ożywionej historii
·         Kulinarna i winiarska
·         Kolekcjonerska/hobbistyczna
·         Olimpijska (w pewnym zakresie)
·         Śladami zjawisk paranormalnych
·         Szlakiem nowych 7 cudów świata
·         Podwodna (penetracja wraków statków)
·         Językowa
·         Podróże artystyczne

Tabela
1.Formy turystyki kulturowej. Źródło: Buczkowska K., 2008. Turystyka kulturowa.
Przewodnik metodyczny. AWF Poznań, s. 46.


Z powyższego podziału form turystyki kulturowej (Tabela 1.) turystyka kinowa/filmowa została wydzielona jako specjalizacja turystyki imprez i wydarzeń kulturalnych, która „(…)polega na udziale turystów w różnorodnych przedsięwzięciach teatralnych, filmowych, kinowych, festiwalowych, karnawałowych, literackich, muzycznych, tanecznych, fotograficznych, koncertach, widowiskach, paradach, fiestach, festynach(…)[3]”.
Inny podział segmentów turystyki kulturowej zaproponowany przez Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny w 2006 roku wydziela turystykę filmową obok „materialnego” dziedzictwa artystycznego (tj. centra miast, muzea i miejsca wykopalisk archeologicznych), wydarzeń (tj. wystawy, ekspozycje, festiwale, koncerty i in.), winiarstwa i gastronomii, turystyki wiejskiej oraz parków tematycznych (historyczno-kulturalne/artystyczne).



[1] Kazimierczak M., 2009. Recenzja: Współczesne formy turystyki kulturowej. Turystyka kulturowa Nr 5, Poznań.
[2] Buczkowska K., 2008. Turystyka kulturowa. Przewodnik metodyczny. AWF Poznań.
[3] Buczkowska K., 2008. Turystyka kulturowa. Przewodnik metodyczny. AWF Poznań.