Podążanie grupowo lub indywidualne
za wyznaczonymi na mapie miejscami i obiektami, które eksponują określony
temat zyskuje coraz większe zainteresowanie wśród współczesnych turystów. Specjalnie
wytyczona lub naturalna, najczęściej oznakowana i służąca celom turystycznym
trasa definiowana jest jako szlak turystyczny. Termin szlak w ścisłym sensie
dotyczy szlaków materialnych i szlaków wirtualnych. Te drugie spełniają jedynie
niektóre kryteria szlaku materialnego. Nazwa „szlak” jest także powszechnie
używana w odniesieniu do powtarzalnych ofert programów podróży
organizatorów turystyki czy jako określenie propozycji dla indywidualnej
podróży, o której informacje znaleźć można w przewodnikach turystycznych
czy portalach internetowych. Twierdzi się, że ekonomiczne korzyści wynikające z
poprowadzenia szlaku w danym regionie są znaczne i poprawiają pozycję na rynku
tych miejsc[1].
Autor przygotował propozycję,skierowaną
głównie do miłośników filmów, Geologiczno-filmowego szlaku turystycznego o
zasięgu krajowym i międzynarodowym znaczeniu - część wyznaczonych na trasie
atrakcji odnosi się do tematu o charakterze i oddziaływaniu międzynarodowym,
co w konsekwencji może prowadzić do przyciągania turystów zagranicznych. Tak szczegółowa tematyzacja jest ważnym
czynnikiem marketingowym przyciągającym zainteresowanie coraz bardziej
wymagających współczesnych turystów i ułatwiającym ukierunkowanie oferty
organizatorom turystyki, a w konsekwencji zdobycie nowych klientów.
Najistotniejszym komponentem tej
propozycji szlaku są atrakcje geoturystyczne - pierwotnie nie stworzone dla
celów turystycznych. Jednak, aby mówić o kompleksowym produkcie turystycznym
powyższe należy ściśle łączyć z atrakcjami wtórnymi (festiwale filmowe, muzea
związane z kinem itd.), miejscami usług (obiekty noclegowe, restauracje, sklepy
z pamiątkami czy wypożyczalnie samochodów itd.) oraz instytucjami,
organizacjami i stowarzyszeniami, których celem będzie obsługa lub
koordynacja szlaku[2].
Geologiczno-filmowy szlak
turystyczny łączy,w sposób nieciągły, jako zbiór punktów polecanych do
zwiedzania, 18 obiektów geoturystycznych (Tabela 6.), w których kręcono
filmy bądź seriale telewizyjne, położonych na terenie Polski w województwach
dolnośląskim, śląskim, małopolskim, świętokrzyskim, podlaskim,
warmińsko-mazurskim oraz pomorskim (Figura.8).
Lp.
|
Atrakcja geoturystyczna
|
Lokalizacja
|
Film lub serial (rok produkcji)
|
1
|
Wodospad Kamieńczyka
|
Szklarska Poręba, dolnośląskie
|
Opowieści z Narnii: Książe Kaspian
(2008), Opowieści z Narni: Lew, czarownica i stara szafa (2005)
|
2
|
Błędne Skały
|
Bukowina Kłodzka, gm. Radków, dolnośląskie
|
Opowieści z Narnii: Książe Kaspian
(2008), Opowieści z Narni: Lew, czarownica i stara szafa (2005), Przyjaciel
wesołego diabła (1986)
|
3
|
Wodospad Wilczki
|
Międzygórze, gm. Bystrzyca Kłodzka, dolnośląskie
|
Biały smok (1986), Gazda z diablej
(1979), Czterej pancerni i pies (1966)
|
4
|
Zamek Ogrodzieniec
|
Podzamcze, gm. Ogrodzieniec, śląskie
|
Zemsta (2002), Dwa światy (1995),
Rycerz (1980), Janosik (1974)
|
5
|
Jaskinia Nietoperzowa
|
Jerzmanowice, małopolskie
|
Ogniem i mieczem (1999)
|
6
|
Brama Krakowska
|
Czajowice, Ojcowski Park Narodowy, małopolskie
|
Ogniem i mieczem (1999)
|
7
|
Kamieniołom Liban
|
Kraków, małopolskie
|
Lista Schindlera (1993)
|
8
|
Kamieniołom Zakrzówek
|
Kraków, małopolskie
|
Ogniem i mieczem (1999)
|
9
|
Kopalnia Soli
|
Wieliczka, małopolskie
|
Seksmisja (1983)
|
10
|
Skałki Obłazowa i Kramnica
|
Nowa Biała, Krempachy, gm. Nowy Targ, małopolskie
|
Karol - człowiek, który został
papieżem (2005), Trzecia granica (1975), Janosik (1974)
|
11
|
Pieniński Park Narodowy
|
Krościenko nad Dunajcem, małopolskie
|
Essential Killing (2010)
|
12
|
Dolina Chochołowska
|
Witów, gm. Kościelisko, małopolskie
|
Janosik - prawdziwa historia
(2009), Fanaa (2006), Legenda Tatr (1994), Janosik (1974), Potop (1974)
|
13
|
Dolina Strążyska
|
Zakopane, małopolskie
|
Szpilki na giewoncie (2010),
Trzecia granica (1975), Potop (1974)
|
14
|
Tatrzański Park Narodowy
|
Zakopane, małopolskie
|
Ratownicy (2010)
|
15
|
Kamieniołom Kadzielnia
|
Kielce, świętokrzyskie
|
Wiedźmin (2001)
|
16
|
Dolina Bugu
|
okolice Drohiczyna, podlaskie
|
Faustyna (1994), Pierścionek z
orłem w koronie (1992), Nad Niemnem (1986), Kronika wypadków miłosnych
(1985), Panny z Wilka (1979), Sanatorium pod Klepsydrą (1973)
|
17
|
Pojezierze Mazurskie
|
warmińsko-mazurskie
|
Cisza nad rozlewiskiem (2014), Mój
rower (2012), Nad rozlewiskiem (2012), Życie nad rozlewiskiem (2011),
Przystań (2009), Dom nad rozlewiskiem (2009), Dlaczego nie! (2007),
Dorastanie (1987), Och Karol (1985), Opowieść Harleya (1985), Szaleństwo
Majki Skowron (1976), Ruchome piaski (1968), Żywot Mateusza (1967), Nóź w
wodzie (1961)
|
18
|
Klif w Babich Dołach
|
Gdynia, pomorskie
|
Naznaczony (2010), Kryminalni
(2004), Superwizja (1990), Na srebrnym globie (1987), Czterej pancerni i pies
(1966)
|
Szlak przebiega przez atrakcje geoturystyczne wybrane w sposób
subiektywny jako najciekawsze dla miłośników filmów ze względu na imponującą
atrakcyjność wizualną pleneru oraz wartości poznawcze i dydaktyczne. Wybrane 18
punktów Geologiczno-filmowego szlaku turystycznego reprezentują urozmaiconą
budowę geologiczną Polski i są z nią ściśle skorelowane, tj. najwięcej obiektów
zlokalizowanych jest w południowej części kraju, gdzie występują obszary o
bardziej złożonej budowie geologicznej odsłaniającej się na powierzchni terenu.
Atrakcje geoturystyczne szlaku reprezentują zarówno krajobraz polodowcowy
(doliny lodowcowe, wodospady, jeziora polodowcowe), rzeźbę krasową (jaskinie,
ostańce), dolinę rzeczną, krajobraz nadmorski (klif), jak i ślady dawnego
górnictwa (kamieniołomy).
W Polsce wciąż brakuje markowych, czyli rozpoznawalnych po nazwie, logo
bądź haśle promocyjnym produktów turystycznych. Poprzez odpowiednią promocję
opisywana propozycja szlaku ma potencjał by stać się jednym z nich. Promocja szlaku
powinna sprowadzić się m.in. do ustawienia tablic informacyjnych, wydania
folderu, ulotek lub przewodnika, stworzenia strony internetowej poświęconej
poszczególnym atrakcjom geoturystycznymi oraz organizacji imprez promujących
atrakcje szlaku, w tym wycieczek. Powyżej zaproponowano logo (Figura 9.),
element konieczny do wypromowania marki szlaku, oraz jedną z tablic
informacyjnych (Figura 10.), która stanowić powinna wzór, schemat do wykonania
kolejnych dla pozostałych atrakcji szlaku. Takie tablice informacyjne powinny
zawierać zarówno informacje i ciekawostki o kręconym w danym miejscu filmie,
jak i informacje ściśle geologiczne tj. genezę powstania danego krajobrazu itp.
Rozbudowana infrastruktura turystyczna szlaku spełniać będzie główny cel jego
utworzenia - zachęcenie oraz umożliwienie miłośnikom filmów poznania wybranych
atrakcji geoturystycznych Polski.
[1]Mikos
v. Rohrscheidt A., 2009. Tematyczne podróże po szlakach jako forma turystyki
kulturowej. Rozdział XVI [w:] Buczkowska
K., Mikos v. Rohrscheidt A. (red),Współczesne formy turystyki kulturowej.
Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu / Organizacja Turystyczna „Szlak
Piastowski”, Poznań.
[2]
Ibidem.