Przejdź do głównej zawartości

7.6. Propozycja "Geologiczno-filmowego szlaku turystycznego"


            Podążanie grupowo lub indywidualne za wyznaczonymi na mapie miejscami i obiektami, które eksponują określony temat zyskuje coraz większe zainteresowanie wśród współczesnych turystów. Specjalnie wytyczona lub naturalna, najczęściej oznakowana i służąca celom turystycznym trasa definiowana jest jako szlak turystyczny. Termin szlak w ścisłym sensie dotyczy szlaków materialnych i szlaków wirtualnych. Te drugie spełniają jedynie niektóre kryteria szlaku materialnego. Nazwa „szlak” jest także powszechnie używana w odniesieniu do powtarzalnych ofert programów podróży organizatorów turystyki czy jako określenie propozycji dla indywidualnej podróży, o której informacje znaleźć można w przewodnikach turystycznych czy portalach internetowych. Twierdzi się, że ekonomiczne korzyści wynikające z poprowadzenia szlaku w danym regionie są znaczne i poprawiają pozycję na rynku tych miejsc[1].
            Autor przygotował propozycję,skierowaną głównie do miłośników filmów, Geologiczno-filmowego szlaku turystycznego o zasięgu krajowym i międzynarodowym znaczeniu - część wyznaczonych na trasie atrakcji odnosi się do tematu o charakterze i oddziaływaniu międzynarodowym, co w konsekwencji może prowadzić do przyciągania turystów zagranicznych.  Tak szczegółowa tematyzacja jest ważnym czynnikiem marketingowym przyciągającym zainteresowanie coraz bardziej wymagających współczesnych turystów i ułatwiającym ukierunkowanie oferty organizatorom turystyki, a w konsekwencji zdobycie nowych klientów.
            Najistotniejszym komponentem tej propozycji szlaku są atrakcje geoturystyczne - pierwotnie nie stworzone dla celów turystycznych. Jednak, aby mówić o kompleksowym produkcie turystycznym powyższe należy ściśle łączyć z atrakcjami wtórnymi (festiwale filmowe, muzea związane z kinem itd.), miejscami usług (obiekty noclegowe, restauracje, sklepy z pamiątkami czy wypożyczalnie samochodów itd.) oraz instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami, których celem będzie obsługa lub koordynacja szlaku[2].
            Geologiczno-filmowy szlak turystyczny łączy,w sposób nieciągły, jako zbiór punktów polecanych do zwiedzania, 18 obiektów geoturystycznych (Tabela 6.), w których kręcono filmy bądź seriale telewizyjne, położonych na terenie Polski w województwach dolnośląskim, śląskim, małopolskim, świętokrzyskim, podlaskim, warmińsko-mazurskim oraz pomorskim (Figura.8).



Lp.
Atrakcja geoturystyczna
Lokalizacja
Film lub serial (rok produkcji)
1
Wodospad Kamieńczyka
Szklarska Poręba, dolnośląskie
Opowieści z Narnii: Książe Kaspian (2008), Opowieści z Narni: Lew, czarownica i stara szafa (2005)
2
Błędne Skały
Bukowina Kłodzka, gm. Radków, dolnośląskie
Opowieści z Narnii: Książe Kaspian (2008), Opowieści z Narni: Lew, czarownica i stara szafa (2005), Przyjaciel wesołego diabła (1986)
3
Wodospad Wilczki
Międzygórze, gm. Bystrzyca Kłodzka, dolnośląskie
Biały smok (1986), Gazda z diablej (1979), Czterej pancerni i pies (1966)
4
Zamek Ogrodzieniec
Podzamcze, gm. Ogrodzieniec, śląskie
Zemsta (2002), Dwa światy (1995), Rycerz (1980), Janosik (1974)
5
Jaskinia Nietoperzowa
Jerzmanowice, małopolskie
Ogniem i mieczem (1999)
6
Brama Krakowska
Czajowice, Ojcowski Park Narodowy, małopolskie
Ogniem i mieczem (1999)
7
Kamieniołom Liban
Kraków, małopolskie
Lista Schindlera (1993)
8
Kamieniołom Zakrzówek
Kraków, małopolskie
Ogniem i mieczem (1999)
9
Kopalnia Soli
Wieliczka, małopolskie
Seksmisja (1983)
10
Skałki Obłazowa i Kramnica
Nowa Biała, Krempachy, gm. Nowy Targ, małopolskie
Karol - człowiek, który został papieżem (2005), Trzecia granica (1975), Janosik (1974)
11
Pieniński Park Narodowy
Krościenko nad Dunajcem, małopolskie
Essential Killing (2010)
12
Dolina Chochołowska
Witów, gm. Kościelisko, małopolskie
Janosik - prawdziwa historia (2009), Fanaa (2006), Legenda Tatr (1994), Janosik (1974), Potop (1974)
13
Dolina Strążyska
Zakopane, małopolskie
Szpilki na giewoncie (2010), Trzecia granica (1975), Potop (1974)
14
Tatrzański Park Narodowy
Zakopane, małopolskie
Ratownicy (2010)
15
Kamieniołom Kadzielnia
Kielce, świętokrzyskie
Wiedźmin (2001)
16
Dolina Bugu
okolice Drohiczyna, podlaskie
Faustyna (1994), Pierścionek z orłem w koronie (1992), Nad Niemnem (1986), Kronika wypadków miłosnych (1985), Panny z Wilka (1979), Sanatorium pod Klepsydrą (1973)
17
Pojezierze Mazurskie
warmińsko-mazurskie
Cisza nad rozlewiskiem (2014), Mój rower (2012), Nad rozlewiskiem (2012), Życie nad rozlewiskiem (2011), Przystań (2009), Dom nad rozlewiskiem (2009), Dlaczego nie! (2007), Dorastanie (1987), Och Karol (1985), Opowieść Harleya (1985), Szaleństwo Majki Skowron (1976), Ruchome piaski (1968), Żywot Mateusza (1967), Nóź w wodzie (1961)
18
Klif w Babich Dołach
Gdynia, pomorskie
Naznaczony (2010), Kryminalni (2004), Superwizja (1990), Na srebrnym globie (1987), Czterej pancerni i pies (1966)

Tabela
6. Atrakcje propozycji Geologiczno-filmowego szlaku turystycznego. Opracowanie własne.

Szlak przebiega przez atrakcje geoturystyczne wybrane w sposób subiektywny jako najciekawsze dla miłośników filmów ze względu na imponującą atrakcyjność wizualną pleneru oraz wartości poznawcze i dydaktyczne. Wybrane 18 punktów Geologiczno-filmowego szlaku turystycznego reprezentują urozmaiconą budowę geologiczną Polski i są z nią ściśle skorelowane, tj. najwięcej obiektów zlokalizowanych jest w południowej części kraju, gdzie występują obszary o bardziej złożonej budowie geologicznej odsłaniającej się na powierzchni terenu. Atrakcje geoturystyczne szlaku reprezentują zarówno krajobraz polodowcowy (doliny lodowcowe, wodospady, jeziora polodowcowe), rzeźbę krasową (jaskinie, ostańce), dolinę rzeczną, krajobraz nadmorski (klif), jak i ślady dawnego górnictwa (kamieniołomy). 

W Polsce wciąż brakuje markowych, czyli rozpoznawalnych po nazwie, logo bądź haśle promocyjnym produktów turystycznych. Poprzez odpowiednią promocję opisywana propozycja szlaku ma potencjał by stać się jednym z nich. Promocja szlaku powinna sprowadzić się m.in. do ustawienia tablic informacyjnych, wydania folderu, ulotek lub przewodnika, stworzenia strony internetowej poświęconej poszczególnym atrakcjom geoturystycznymi oraz organizacji imprez promujących atrakcje szlaku, w tym wycieczek. Powyżej zaproponowano logo (Figura 9.), element konieczny do wypromowania marki szlaku, oraz jedną z tablic informacyjnych (Figura 10.), która stanowić powinna wzór, schemat do wykonania kolejnych dla pozostałych atrakcji szlaku. Takie tablice informacyjne powinny zawierać zarówno informacje i ciekawostki o kręconym w danym miejscu filmie, jak i informacje ściśle geologiczne tj. genezę powstania danego krajobrazu itp. Rozbudowana infrastruktura turystyczna szlaku spełniać będzie główny cel jego utworzenia - zachęcenie oraz umożliwienie miłośnikom filmów poznania wybranych atrakcji geoturystycznych Polski.


[1]Mikos v. Rohrscheidt A., 2009. Tematyczne podróże po szlakach jako forma turystyki kulturowej. Rozdział XVI [w:] Buczkowska K., Mikos v. Rohrscheidt A. (red),Współczesne formy turystyki kulturowej. Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu / Organizacja Turystyczna „Szlak Piastowski”, Poznań.
[2] Ibidem.