Przejdź do głównej zawartości

4. Turystyka filmowa w Polsce i na świecie


Ruch turystyczny związany ze sztuką filmową ma w Polsce duże perspektywy rozwoju. Pomimo długiej historii polskiego filmu, moda na tę formę turystyki w opłacalnej skali zrodziła się w czasie liberalizacji rynku i rozwoju mediów. Przemysł turystyczno-filmowy nie został więc jeszcze wykorzystany i silnie rozwinięty. Obecnie polski produkt turystyki filmowej ma charakter niemal wyłącznie wewnętrzny, krajowy. Mała atrakcyjność dla zagranicznego podróżnika i co za tym idzie, niski popyt zewnętrzny, wynika z małej znajomości polskiego kina zagranicą. Gdyby nie dzieła wyprodukowane przez zagraniczne wytwórnie w całości w Polsce lub filmy realizowane w naszym kraju przez znanych reżyserów światowych popyt zewnętrzny na polski produkt turystyki filmowej mógłby być zerowy[1]. Polska nie zalicza się więc do krajów, w których turystyka filmowa jest znaczącym magnesem przyciągającym podróżnych, jednak istnieją tu atrakcje mogące zaspokoić miłośników filmu[2].
Dużo lepiej radzą sobie z tym rynkiem państwa, w których realizowane są filmy znane szerokiej publiczności na świecie. W Stanach Zjednoczonych, Francji, Niemczech czy Anglii, produkt ten dawno wyszedł z fazy narodzin i charakter typowo pionierski rozwinął się w sprawnie działającą gałąź gospodarki.W zachodnich krajach plenery występujące w filmach stały się stałym elementem wycieczek, a w Wielkiej Brytanii powstają przewodniki po miejscach znanych z ekranów. Coraz większą popularność zyskały wycieczki po Nowej Zelandii śladami filmów „Władca pierścieni” (2001, 2002, 2003) w reżyserii Petera Jacksona, czy w tunezyjskich miejscowościach Matmata i Tatawin, gdzie oglądane widoki to jedyne plenery z filmów „Gwiezdne wojny” (1997, 1999, 2002, 2005) Georga Lucasa. Przykładów jest jednak znacznie więcej.


[1] Zmyślony P., 2001. Wpływ sztuki filmowej na rozwój nowych produktów turystycznych w Polsce.Problemy Turystyki XXIV (1-2), 21-32., Warszawa.
[2] Stefaniak M., Kamel M., 2011. Kreowanie markowego produktu turystyki kulturowej (na przykładzie potencjalnego produktu pt. Filmowym tropem po Polsce). Turystyka kulturowa Nr 8.