Przejdź do głównej zawartości

3.4. Zarys historii kina i filmu


Przyjmuje się, że wyraz „kino”oznacza miejsce, a ściślej za budynek, w którym wyświetlane są filmy[1]. Sztuka filmowa powstała jako „(…)zapis ruchu, rejestracja rzeczywistości istniejącej przed obiektywem kamery(…)[2]”. 28 grudnia 1895 roku narodziło się w Paryżu kino. Złożona z trzydziestu trzech osób publiczność zapłaciła za swój udział w dwudziestodwuminutowym pokazie krótkich filmów przygotowanych przez braci Louis i Auguste Lumière w sutenerze Grand Cafe francuskiego hotelu Scribe przy Boulevard des Capucines. W rzeczywistości bracia pokazywali już swoje filmy tego roku kilkakrotnie, jednak grudniowy program filmów był pierwszym pokazem z zaproszoną dowolną publicznością, którą zachęcano do udziału poprzez plakaty reklamowe. Braci Lumière uważa się więc za ojców kina. Istnieje też duga szkoła, niemiecka, która tytuł ten przypisuje Maxowi i Emilowi Skladowsky, którzy pokazali publiczne własne ruchome obrazy w Wintergarden w Berlinie dwa miesiące przed programem braci Lumière. Pomimo kontrowersji, historycy kina jednak w większości uznali oficjalnie datę premiery Francuzów za moment narodzin kina[3]. 
Pokaz ten nie byłby możliwy gdyby nie wynalazek kinematografu (inaczej kinomatografu), czyli aparatu do realizacji i ekranowej projekcji ruchomych obrazów, skonstruowanego przez braci Lumière. Już rok później, w 1896 roku, aparat ten dotarł na ziemie polskie, gdzie pokazy filmowe odbywały się w Łodzi, Warszawie, Lwowie i Krakowie. Początkowo, pokazy te stanowiły dodatkową działalność teatrów[4], a w latach dwudziestych XX wieku stopniowo zmieniano nazwy dla budynków, w których się odbywały na kinoteatr lub teatr świetlny[5]. Pionierami ponownie byli bracia Lumièr, którzy otworzyli pierwsze prawdziwe kino – budynek w Paryżu, przeznaczony wyłącznie do prezentacji filmów. W Królestwie Polskim codzienne pokazy filmów odbywały się w Łodzi od 1899 r. w Gabinecie Iluzji przy ul. Piotrkowskiej, i w tym samym roku bracia Krzemińscy otworzyli pierwsze kino z prawdziwego zdarzenia. Polacy wyprzedzili w tej kwestii Amerykanów, gdyż za pierwsze kino w Stanach Zjednoczonych uważa się to powstałe w Los Angeles w 1902 roku[6].
Jak wspomniano, pierwsze filmy rejestrowały rzeczywistość. Z czasem zdano sobie sprawę, że dodanie fabuły i bohaterów zwiększy zainteresowanie odbiorców. Od chwili, kiedy ciekawość filmu jako medium ukazującego obce obrazy świata osłabła, narodziły się alternatywy dla filmowego dokumentu[7]. Francuz, Georges Méliès słusznie uznał potrzebę wzbogacenia filmów o fikcję i iluzję, w przeciwieństwie do faktów i rzeczywistości, dzięki czemu dziś możemy mówić o sztuce filmowej.
            W roku 1903 w Ameryce powstał wzorcowy przykład wczesnego filmu narracyjnego, który opowiada o napadzie, pościgu i pojmaniu przestępców. Już dwadzieścia lat od premiery pokazu filmowego przy Boulevard des Capucines w Paryżu, film stał się ciekawą alternatywą dla sztuki teatralnej. Był już podobnej długości, a zmieniającym się obrazom towarzyszył akompaniament, zazwyczaj pianina[8]. W 1927 roku powstał film ze ścieżką dźwiękową, co szybko wykorzystano w rozwijającym się wówczas filmie animowanym[9].
            Na ziemiach polskich, a w szczególności w zaborze rosyjskim, od roku 1909 r. produkowano rocznie około 30 filmów, głównie reportaży i aktualności. Zaczęły pojawiać się również zalążki przyszłych filmów fabularnych. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku, istniało już blisko 700 kinoteatrów, w których wyświetlano rocznie ponad 500 filmów zagranicznych i polskich. Pierwszy polski film z dialogiem nagranym na płytach tj. „Moralność pani Dulskiej” pojawił się w 1930 r., a trzy lata później na ekranach kin emitowano „Każdemu wolno kochać”, którego dźwięk zarejestrowano bezpośrednio na taśmie filmowej. W trakcie II wojny światowej realizowanie polskich filmów było zakazane. Oglądano wtedy jedynie podrzędne niemieckie produkcje. Działały jednak kina podziemne. W latach powojennych polska kinematografia podlegała gospodarce planowej. Producenci filmowi, dystrybutorzy i właściciele kin wraz z zachodzącymi zmianami ustrojowym i zaczęli mieć większy wpływ. W tym też okresie rozpoczął się intensywny rozwój technologii informacyjnej, który znacząco wpłyną na tworzenie, przekaz i odbiór filmów[10].
            Kina wciąż zyskują na popularności i od lat zajmują czołowe miejsce pod względem frekwencji wśród podmiotów działających w obszarze kultury. Zauważa się wzrost ilości widzów w polskich kinach. W 2014 roku, 468 działających na terenie Polski kin (463 kina stałe i 5 ruchomych), odwiedziło 41,2 mln widzów (37 mln w 2013 roku) podczas 1,8 mln seansów (w tym 16,9% projekcji to filmy polskiej produkcji). Kina stałe posiadały 1,2 tysiąca sal z 266,5 tys. miejsc na widowni. 85,4 proc. wszystkich widzów wybrało kina sektora prywatnego. Największe zyski ze sprzedaży biletów generują multipleksy w dużych miastach. Poza rozpowszechnianiem filmów, w 2014 roku kina przyciągały 406 tys. osób na 4,7 tys. organizowanych spotkaniach i prelekcjach[11].




[1] Ustawa o kinematografii z 30 czerwca 2005 r., Dz. U., 2005, nr 132, poz. 1111.
[2] Kołodyński A., Zarębski K.., 2005. Słownik Adaptacji Filmowych, Wyd. Park Sp. Z o.o., Bielsko-Biała.
[3] Norman B., 1993. 100 Najlepszych Filmów Stulecia. Oficyna Wydawnicza „Reporter”, Warszawa.
[4] Morawa S., Liszewska A., 2008. Rozwójifunkcjonowanie kin w Łodzi, [w:] A. Rochmińska(red.), Theoretical and Empirical Researches on Services during Socio-Economic Changes, Space-Society-Economy no 8, Wyd. Department of Spatial Economy and Spatial Planning, Łódź, s. 165-174
[5] Madej A., 1994. Kino. [w:] Zajicka E., Film. Kinematografia. Instytut Kultury, Komitet Kinematografii, Warszawa.
[6] Norman B., 1993. 100 Najlepszych Filmów Stulecia. Oficyna Wydawnicza „Reporter”, Warszawa.
[7] Kołodyński A., Zarębski K., 2005. Słownik Adaptacji Filmowych, Wyd. Park Sp. Z o.o., Bielsko-Biała.
[8] Norman B., 1993. 100 Najlepszych Filmów Stulecia. Oficyna Wydawnicza „Reporter”, Warszawa.
[9]Wright M., 2007. Religion and Film: An Introduction. Wyd. I.B. Tauris, Londyn: s. 136.
[10]Żurawicz A., 2010. Kinematografia w Polsce. Wiadomości Statystyczne nr 7 (23-36). Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
[11] Łysoń P. (red.), 2015. Kultura w 2014r. Culture in 2014. Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.